
Plakátovací plochy pro historické jádro Českého Krumlova
2017
V roce 2016 se měnil provozovatel plakátovacích ploch v Českém Krumlově, a bylo rozhodnuto, s ohledem na téměř naprostou vylidněnost historického jádra, že zde nedává smysl držet plochy pro komerční výlep, ale že se změní na čistě kulturní informační systém. To dávalo a stále dává smysl, s ohledem na cílovou skupinu v Městské památkové rezervaci Český Krumlov, kterou jsou turisté. Reklama cílená na občany města, tu z komerčního hlediska nedává téměř smysl a tak zůstala pouze tam, kde bydlí občané města a kudy se pohybují.

Rotační plocha s osmi plakátovacími plochami pro 16 plakátů A1

Detail vrchu výlepové plochy

Detail krycí rozety kotvení plochy do chodníku nebo terénu

Příklad umístění mobilních ploch na zeď

Detail kotvení mobilní plochy na zeď

Příklad složení do ploché sestavy v Pivovarské ulici u klášterů

Realizované otočné reklamní panely na Starém Plešivci

Detail provedení spojů
Bylo vytvořeno několik variant, než byla zvolena tato, která je také na území MPR realizována. Po konzultacích se zástupci památkové péče byla zvolena rámová varianta s mírně historizujícím nádechem. To byl ale pouze jeden z důvodů. Ten druhý spočíval v tom, že během debat nad designem návrhu jsme došli k závěru, že by bylo fajn vytvořit modulární systém, který se pak využije nejenom pro plakátovací plochy. nakonec tedy vzniklo prezentované řešení, které je akceptováno orgány památkové péče, je modulární a tudíž je možno ze systému rámů skládat různé velikosti, které ale, na druhou stranu, musí respektovat navržené moduly. V případě, potřeby jiného rozměru se musí vyrobit atypický prvek a to je vždy komplikace a nárůst ceny finálního produktu.
Výhoda takto navrženého systému spočívá i v jeho skladebné variabilitě umožňující různé sestavy, které mohou být přímkové, křížové anebo lomené do oblouku, případně mohou opsat i roh anebo být používány jako mobilní plochy pro informace a reklamu na jednorázové kulturní akce.
Tato výhoda, se postupem času, ukázala zároveň i jako nevýhoda celého systému, protože cena za značnou variabilitu systému, je jeho relativní složitost, kterou ještě umocňuje skryté kotvení jednotlivých křídel plakátovacích ploch. Ostatně i samotné prvky tvořící rám, měly být k sobě kotveny skrytě, ale k tomu nakonec nedošlo. Důvod byl obvyklý - cena. A právě cena vedla k "optimalizaci" celého návrhu během výroby. Z úsporných důvodů bylo upuštěno do ostrých ohybů, které by musely být vařeny a skrytého kotvení jednotlivých žeber rámu. Dále byla změněna tloušťka prvků z 8 mm na 6 mm, což sice esteticky konceptu až tak moc neublížilo, ale na druhou stranu, z obavy před deformací, bylo upuštěno od žárového zinkování, které bylo nahrazeno galvanickým. Skryté kotvení ploch zůstalo, ale i od toho bylo časem upuštěno, protože to téměř vylučovalo kompletaci na místě. Ta byla nakonec prováděna na dílně a celá sestava se pak osazovala na místo. To mělo další následek, kterým byla vysoká váha i rozměry. Manipulace s plochou tak vyžadovala mechanizaci, aby ji bylo možno osadit na místo. I proto jsou dnes plakátovací plochy oddělené a vše je možno realizovat bez velké mechanizace ručně přímo na místě.
Na samý konec bych si snad trochu povzdychl, že je škoda, že nebyl čas, prostor a finance na prototypování, protože by to zabránilo konstrukčním nedokonalostem, které se ukáží právě až při samotné realizaci. To je pro mne poučení, že nestačí vědět, ale je vždy třeba, v zájmu investora, důrazněji požadovat, před finální výrobou, prototyp! Nejde o zvýšení nákladů, ale naopak o jejich úsporu!